Palkansaajajärjestö Pardia fuusioituu Ammattiliitto Pron kanssa 1.1.2019.
Palkansaajajärjestö Pardian ylin päättävä elin edustajakokous on tänään 27. marraskuuta 2018 päättänyt liittymisestä Ammattiliitto Prohon. Liittojen yhdistyminen tapahtuu 1.1.2019 alkaen.
Palkansaajajärjestö Pardia muisti edustajakokouksessaan Helsingissä 27.11.2018 ansioituneita aktiivejaan ansiomerkillä. Ansiomerkkejä sai seitsemän henkilöä.
Palkansaajajärjestö Pardia, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry ja Sivistystyönantajat ovat 27.9.2018 saavuttaneet neuvotteluratkaisun Kansallisgallerian palkkausjärjestelmän muuttamisesta sekä järjestelyerän jakamisesta.
Palkansaajajärjestö Pardia julistaa jäseniään koskevan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon vastustaakseen hallituksen esitystä työsuhdeturvan heikentämisestä. Virkasuhteiset pardialaiset eivät ole kiellon piirissä. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa 10.10.2018 klo 06.00 ja päättyy 12.10.2018 klo 23.59.
Palkansaajajärjestö Pardian hallitus käsitteli kokouksessaan 28. elokuuta hallituksen esitystä henkilöperusteisen irtisanomisen keventämisestä alle 20 henkilön yrityksissä. Pardia vastustaa jyrkästi lakimuutosta ja vaatii, että hallitus keskeyttää irtisanomisen helpottamiseen tähtäävän hankkeen.
Palkansaajajärjestö Pardian puheenjohtaja Niko Simola edellyttää, että hallitus luopuu budjettiriihessä valtion virastojen kategorisista määrärahaleikkauksista sekä julkisen sektorin henkilöstön määräaikaisista lomarahojen leikkauksista.
Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro ovat vuodesta 2017 neuvotelleet yhteistyön tiivistämisestä. Pardian hallitus on tänään 12. kesäkuuta kokouksessaan hyväksynyt aiesopimuksen Ammattiliitto Pron kanssa liittojen yhdistymisestä. Pron hallitus on vastaavan päätöksen tehnyt eilisessä kokouksessaan.
Suomen kasvava talous tarvitsee osaamista, osaajia ja innovaatioita. Monella toimialalla on pulaa osaavasta työvoimasta ja työelämän voimakkaaseen murrokseen tulee kyetä vastaamaan. Tulevassa kehysriihessä täytyy huolehtia siitä, että talouskasvun elementteihin ja työelämän muutokseen löytyy panostuksia. Koulutuksen ja tutkimuksen indeksijäädytykset tulee perua.
Työhön liittyvä epäasiallinen kohtelu on yleisempää (43 %) kuin henkilöön liittyvä (34 %). Pardialaisten työpaikoilla vastaajista puolet (51 %) on kokenut ainakin jompaakumpaa epäasiallisen kohtelun muotoa ja neljännes niitä molempia samanaikaisesti. Kyselyyn vastasi yli 6 000 jäsentä.